Profileer jezelf als expert met een boek

Waarom het belangrijk is dat jij een boek schrijft, en hoe je dat aanpakt…

Ben jij consultant, coach, trainer of adviseur in het onderwijs? Dan is een boek voor jou het ideale visitekaartje.

 

Waarom? stapel-boeken

  1. Je bent al expert in je vakgebied. Een boek maakt van jou een autoriteit, want ‘je hebt er een boek over geschreven’.
  2. Een boek brengt je in contact met de media. Want ook de pers houdt van deskundigen. Bij het verschijnen van je boek, en nog jarenlang daarna. Media-aandacht versterkt ook nog eens je geloofwaardigheid als deskundige.
  3. Een boek helpt je aan uitnodigingen om te spreken op scholen, op symposia, congressen en beurzen. Want ook organisatoren van evenementen houden van autoriteiten. En jouw optreden bevestigt opnieuw je status van expert.

Deze drie effecten van een boek leveren je gegarandeerd meer klanten op. En er zijn nog meer voordelen van een boek.

  1. Je kunt het weggeven en signeren, een ideaal contactmoment met een mogelijke klant.
  2. Je kunt (meer) geld voor je presentaties en je dienstverlening vragen. Je bent immers niet zomaar een adviseur.
  3. Je onderscheidt je van je concurrenten. Je kunt van alles rondom je boek verzinnen om te vertellen op social media (en te linken naar jouw website).
  4. Misschien wel het belangrijkste: Je vergroot je online vindbaarheid enorm. Want de internet-boekhandels zetten jou en je boek bovenaan in Google.

Een boek hoeft geen Verzameld Werk te zijn van alles wat je weet. Goed afbakenen maakt het voor jou en je lezer overzichtelijk. Je zou bijvoorbeeld een boek kunnen schrijven over: Hoe creëer je een veilige mentorgroep?, versterking van de driehoek ouder-kind-school, coaching van beginnende docenten,  leerlingenbesprekingen: van probleembesprekingen naar ontwikkelingsgerichte leerlingbesprekingen.

Er zijn ook argumenten om géén boek te schrijven. Het kost je tijd. En meestal kost het je ook geld. Maar als het klanten oplevert, is een boek die investering meestal ruimschoots waard. En bovendien kun je met een boek ook gewoon geld verdienen.
Misschien ben je onzeker over je schrijfkwaliteiten, of twijfel je of je genoeg te vertellen hebt. Onderwijs van nu kan daarover met je meedenken.

 

Hoe pak je het aan?

Er zijn globaal drie routes om een boek te maken. De belangrijkste keuze is: doe ik het zelf of schakel ik professionele hulp in? Dit zijn de meest gangbare routes:

 

  1. Alles zelf doen
    Kun je alles zelf regelen? Je idee omzetten in een plan, aantrekkelijk en toegankelijk schrijven, je tekst corrigeren en een omslag en lay-out ontwerpen? Dan is een self publishing platform zoals Brave New Books waarschijnlijk het aantrekkelijkst voor je. Via een self publishing platform maak je je eigen boek van begin tot eind zelf. Het platform zorgt dat het boek te koop is via de online boekhandel. Zodra er een boek verkocht wordt, houdt het platform een deel van de opbrengst in.
    Voordelen: Je hebt in principe nauwelijks kosten en weinig rompslomp.
    Nadelen:  Je staat er helemaal alleen voor. De ervaring leert dat je op den duur over je eigen fouten heen leest en belangrijke zaken vergeet. Bovendien hebben veel auteurs moeite om van idee naar plan te komen, om de doelgroep, de inhoud en de toon precies te bepalen en om keuzes te maken voor lay-out en druk. Succesvolle auteurs werken daarom nooit alleen. Ze doen waar ze goed in zijn en vragen hulp van anderen die goed kunnen waar ze zelf moeite mee hebben.
  1. Een traditionele uitgever vragen
    Wil je een gerenommeerde uitgever met een geroutineerde marketingafdeling en korte lijntjes naar de boekwinkels? Dan moet je je plan opsturen aan zo’n uitgever. Er bestaat een kans dat je niks meer hoort, of dat ze nee zeggen.Voordelen: Als ze jouw idee zien zitten, dan zullen ze je helpen en hoef je meestal zelf niet te investeren. Voor recensenten en lezers geldt een klassieke uitgever meestal als een kwaliteitslabel. Dat heeft ook een positieve uitstraling op jou.Nadelen: Van de opbrengst krijg jij maar een klein percentage. Het valt bovendien niet altijd mee om deze uitgever ertoe te bewegen om je boek te blijven promoten als het na een paar maanden niet meer zo goed verkoopt. Je zit niet zelf aan het stuur.Bovendien heb je maar beperkte zeggenschap over het ontwerp, de presentatie en de marketing van het boek.
  1. Self publishing met een uitgever
    Er zijn naast de gevestigde namen ook kleinere uitgeverijen gespecialiseerd om jou te helpen met je boek. Deze uitgevers kunnen je helpen van begin tot eind, en je kunt afspraken met ze maken over wat ze wel en niet voor je doen. Ze zorgen allemaal dat je boek te koop is in de boekhandel en ze kunnen ook publiciteit en promotie verzorgen. Bij zo’n uitgever moet je doorgaans zelf investeren, maar je kunt een veel hoger percentage van de opbrengst krijgen. Onderwijs van nu is zo’n uitgever. Een jonge uitgever bovendien, die zich aan het specialiseren is in het helpen van coaches, trainers, adviseurs en consultants in het onderwijs.Voordelen: Je zit zelf aan het stuur, je krijgt professionele hulp en je kunt alle rompslomp aan de uitgever overlaten. Bovendien heb je maximaal zeggenschap over je boek.Nadelen: Je zult zelf moeten investeren. Vooral ondernemende auteurs die via hun boek een podium willen krijgen voor hun expertise of dienstverlening kiezen steeds vaker voor deze route. Veel van deze auteurs willen meer lezingen verkopen of hun expert-status onderstrepen doordat ze kunnen vertellen dat ze de auteur zijn van… Het terugverdienen van de investering hoeft daardoor niet alleen via verkoop van het boek te gebeuren.

 

Wat kost een boek, en kan dat niet goedkoper?

De kosten van een boek worden grotendeels bepaald door lay-out, druk en de dienstverlening die je verder nodig hebt. Ben je niet echt een schrijver, dan moet je kosten maken voor eindredactie – het is sowieso nodig om altijd een eindredacteur naar je tekst te laten kijken – of zelfs voor iemand die jouw boek voor jou schrijft. Of je leert schrijven.

Aan vormgeving en lay-out ontkom je doorgaans niet, maar wie weet kun je het zelf.

Drukken is prijzig. Een goedkopere variant is Printing On Demand (POD). Dat is een boek maken met een goede laserprinter. Je kunt ze per 1 exemplaar bestellen, voor zo’n vier euro. Wil je meer dan pakweg 500 boeken, dan is drukken aantrekkelijker.

Relatief goedkoop is een e-book (e-pub of pdf). Die kun je misschien zelf maken, of laten maken voor een gering bedrag. En je kunt ze vervolgens in grote aantallen kosteloos verspreiden. Nadeel is dat de meeste lezers liever papier in handen hebben. En dat een pdf een minder feestelijk cadeau is dan een papieren boek.

Een volledig pakket van redactie, begeleiding, layout en drukwerk kosten al gauw zo’n 4- tot 7000 euro. Wil je dat via verkoop terugverdienen, dan moet je minimaal zo’n 750 boeken verkopen.

 

Wil je een boek?

Kies dan een van de drie routes. Uiteraard vind je online nog veel meer informatie over self publishing en uitgevers.

Spreekt een persoonlijke aanpak je aan en ben je bereid zelf te investeren? Maak dan kennis met de mensen van Onderwijs van nu: Donald Suidman, uitgever en Klaas Jan Terpstra, opleider en trainer-coach. Zij helpen je graag om in een vrijblijvend gesprek te bepalen wat je wilt en wat je nodig hebt om je boek te realiseren. Ook kunnen ze je vertellen wat het kost.

 

Wat doet uitgeverij Onderwijs van nu voor je?

  • We adviseren je met je plan;
  • We lezen je manuscript kritisch door en geven feedback over inhoud en aanpak;
  • We helpen je met de titel, we schrijven je flaptekst;
  • We gaan met je mee naar de vormgevers om een ontwerp te laten maken;
  • We helpen je aan een redacteur;
  • We verzorgen ontwerp, layout en de correcties daarop en drukken of printen je boek;
  • We maken samen met jou een marketingplan gericht op jouw klanten;
  • We benaderen de media;
  • We zorgen dat je boek te koop is via de boekhandel en via onze webshop;
  • We maken elk kwartaal de opbrengst aan je over;

Vraag een vrijblijvend adviesgesprek aan via info@bbpublishers.nl of 030-2270688

www.bbpublishers.nl | www.osmoconsult.nl